16 tahun setia berkhidmat, majikan sebak pekerja Bangl4desh nak balik kampung

Pandangan neg4tif sesetengah orang tentang pekerja warga asing dari negara-negara kelas ketiga sering kali kita dengar sejak dari dahulu.

Namun begitu, bukan semua daripada mereka datang ke negara kita untuk tujuan tidak baik kerana kebanyakkan daripada mereka hadir demi mencari rezeki buat keluarga yang jauh beribu batu.

Pulang ke neg4ra asal

Hal ini samalah seperti perkongsian seorang majikan yang dikenali sebagai Sufi Amin apabila memuat naik luahan sebaknya perlu berpisah dengan salah seorang pekerja warga Bangladesh yang setia dengannya selama 16 tahun bekerja dalam bidang ubah suai rumah dan pembinaan.

Tak boleh sambung permit atas faktor umur

Menurutnya, pada 14 Januari 2022 dia akan menghantar pulang pekerjanya itu ke lapangan terbang kerana dia akan pulang terus ke negara asalnya selepas permit sebagai pekerja di negara ini tidak dapat disambung lagi atas faktor usia.

Disebabkan itu, Sufi sangat menghargainya kerana menganggap seperti guru walaupun diatas kertas dia adalah seorang jurutera, namun sepanjang berbelas tahun bekerja bersama, pekerja tersebut banyak mengajarnya tentang bidang yang mereka sama-sama lakukan.

Anak pun ada yang sudah bergelar guru di Bangladesh

Paling mengharukan apabila lelaki berkenaan memaklumkan yang hasil gaji setiap bulan pekerja itu dihantar ke kampung untuk membesarkan anak-anak dan sekarang ada diantara mereka sudah bergelar guru dan bakal berkahwin tidak lama lagi.

Sufi juga menulis meminta agar pekerjanya itu menghalalkan segala keringat dan ilmu yang telah dicurahkan kepada syarikat berkenaan kerana jasa serta baktinya sangat tidak ternilai.

Tahniah bro! Sama2 kita mudahkan urusan orang

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, ramai yang berasa sebak dengan luahan dan kata-kata penghargaan seorang majikan kepada pekerjanya yang setia walaupun bukan warganegara tempatan.

Mereka juga memuji tanggungjawab pengguna Facebook berkenaan yang sudah menjalankan tanggungjawab dengan baik sepanajng 16 tahun pekerja itu berkhidmat untuk syarikatnya.

Sedih baca luahan abang. Memang pengalaman tak boleh dibandingkan dengan duit

Sumber: Facebook Sufi Amin

 

Artikal Popular :

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*