Dakwa Ada Nama Allah Pada Botol Kicap, Ustaz Ini Seru Koyakkan Label Dahulu Sebelum Buang

Siapa je tak kenal dengan produk kicap Habhal’s atau lebih dikenali dengan jenama botol kicap Cap Kipas Udang?

Walau bagaimanapun, baru-baru ini seorang pengguna di Facebook dan juga dikenali sebagai Ustaz Abdul Rahman Mohamed mendakwa terdapat nama Allah Al-Lathief tertera pada botol kicap berkenaan.

“Sudah tentu anda semua gemar makan kicap Habhal’s ini. Kicap ini adalah hasil usaha keluarga saya dari Datuk Haji Ahmad Haji Abdul Lathief.

“Baru-baru ini telah dibawa ke perhatian kami tentang nama Abdul Lathief yg tertera dilabel botol kicap dengan tulisan jawi.

“Nama عبد الطيف terbentuk dari dua kalimah Abdu dan Al Lathief, اللطيف adalah nama Allah SWT yang digabungkan dengan lafaz Hamba,” katanya.

Lihat perkongsian penuh beliau di bawah:

 

Nasihat kepada para pengguna untuk koyakkan bahagian yang ada nama Allah pada botol sebelum buang ke dalam tong sampah

Jelas Ustaz Abdul Rahman lagi, nama Al Lathief jika di tulis dalam tulisan selain Arab maka tidak tertakluk pada hukum memuliakan kalimah-kalimah yang baik.

Walau bagaimanapun, apabila ditulis dalam perkataan Arab ia merupakan nama Allah yang wajib dimuliakan dan tidak diletakkan ditempat-tempat yang tidak baik seperti di tandas dan tong sampah.

“Meskipun perkara ini masih ada argumennya, dinasihatkan apabila anda mahu mencampakkan botol-botol yang ada tertera nama agung Allah SWT ke dalam tong sampah, dikoyakkan bahagian yang ada nama Allah اللطيف tersebut untuk mengelakkan daripada hukum tidak memuliakan nama Allah SWT,” ujarnya.

Sumber : Vocket

 

Artikal Popular :

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*